kwartalnik "Edukacja Biologiczna i Środowiskowa"

ISSN 1643-8779



„Przepis” na lekcję eksperymentalną

„Fizyka bez eksperymentów nie ma sensu” – uważa Marcin Zaród, fizyk z łódzkiego instytutu Polskiej Akademii Nauk i popularyzator nauki. Dlatego w artykule Małe eksperymenty, wielkie odkrycia. Praktyka eksperymentalna w edukacji przyrodniczej podaje „przepis” na udaną lekcję eksperymentalną. Nie powinno w niej zabraknąć m.in. uczniów-tutorów, a czasem nawet... Roberta Kubicy.

Artykuł przedstawia uwagi metodyczne związane z organizacją i przebiegiem szkolnych doświadczeń fizycznych na poziomie gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych w ramach obecnej podstawy programowej. Pokazane są w nim propozycje łączenia fizyki z innymi przedmiotami przyrodniczymi, techniką i otoczeniem codziennym uczniów.

Artykuł ten zawiera też przykład organizacji lekcji eksperymentalnej na podstawie doświadczeń z elektrycznością na etapie gimnazjum. Prezentowane w nim przykłady i praktyki są oparte na doświadczeniach edukacji pozaformalnej, takich jak akademickie programy popularyzatorskie i działania edukacyjne organizacji pozarządowych.

Można go oglądać online tutaj – wystarczy kliknąć na ikonkę artykułu, a po wyświetleniu pierwszej strony obracać następne chwytając je myszką za górny lub dolny róg albo używając strzałek na klawiaturze.