kwartalnik "Edukacja Biologiczna i Środowiskowa"

ISSN 1643-8779



HIT dla nauczycieli przedszkolaków i uczniów klas I-III

Obserwowanie pająków i mrówek w terenie, hodowanie ślimaków i prowadzenie przedszkolnego mrowiska, rekonstruowanie ludzkiego szkieletu, wizyta u optyka. Z małymi dziećmi można poprowadzić bardzo skuteczną i zarazem atrakcyjną edukację przyrodniczą. Nasi eksperci zebrali takie dobre praktyki, dodali trochę wskazówek, i dzięki temu prezentujemy Państwu poradnik Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, który można pobrać u nas bezpłatnie jako plik PDF.

Autorzy tego materiału specjalnego Edukacji Biologicznej i Środowiskowej w zwięzły sposób podejmują takie zagadnienia jak:

  • Cele wczesnej edukacji przyrodniczej
  • Kwalifikacje nauczycieli
  • Charakterystyka wychowawców przedszkolnych i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
  • Polska podstawa programowa a metoda badawcza
  • Założenia programowe edukacji przyrodniczej dzieci na wybranych przykładach zagranicznych (USA i Finlandia)
  • Metody i formy pomocne w osiąganiu celów kształcenia przyrodniczego (przykład obserwacji, przykład doświadczenia, pożądane działania nauczyciela)
  • Nature Deficit Disorder i leśne przedszkola
  • Doskonalenie umiejętności nauczycieli, przydatnych w pracy metodą projektów badawczych.

Przede wszystkim zaś przedstawiają przykłady dobrych praktyk w zakresie projektów edukacyjnych, zebrane w 2 placówkach:

  • Fundacja Komeńskiego,
  • Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren (w tym projekt Małe zwierzęta oraz projekt Ciało człowieka), bogato ilustrowane zdjęciami z przebiegu projektów.

Wystarczy kliknąć, by poznać dużo inspirujących przykładów pracy z dziećmi. Mamy nadzieję, że materiał ten okaże się pomocny.

 

Obserwacje mrówek (fot. Magdalena Wysocka, Joanna Drzymała)

 

Testy - jak to jest być ćmą? (fot. Magdalena Wysocka, Joanna Drzymała)